Fotofinlandia 2014 -palkinnon voittaja on Perttu Saksa
Fotofinlandia 2014 -kilpailun 20 000 euron pääpalkinnon saaja ratkesi, kun päätuomari Stefan Lindfors valitsi voittajan 20:n loppukilpailuun yltäneen kuvakokonaisuuden joukosta.
Perttu Saksan Echo-sarjan kuvat esittävät siirtomaa-ajan luonnontieteellisistä kokoelmista eri puolilta Eurooppaa löytyneitä apinoita. Koskettavat muotokuvat herättävät eloon ihmisen lähimpiin kuuluvat homo-suvun edustajat.
”Keskeisiä lähtökohtia työlleni ovat olleet valokuvausta edeltävät mallit luonnonhistorian tuntemukselle sekä varhaisen luonnontieteen esitystapojen sallimat kuvitelmat ja pelot tuntemattomia ja eksoottisia eläimiä kohtaan”, kertoo voittaja.
Perttu Saksa on helsinkiläinen valokuvaaja ja kuvataiteilija (s.1977). Hän on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Helsingin Kuvataideakatemiasta ja suorittaa taiteen tohtorin opintoja Aalto-yliopistossa.
Yleisö valitsi suosikikseen internet-äänestyksessä Niklas Meltion kokonaisuuden, joka kuvaa Syyrian kansannousua Aleppossa.
Fotofinlandia 2014 -kilpailun finalistit esittäytyvät Kuva & Kamera -messujen
ajan 7.3 – 9.3. 2014 Helsingin Messukeskuksessa. Näyttelyssä on mukana 20 suomalaista kuvaajaa: Kenneth Bamberg, Marina Ekroos, Mikko Haiko, Juha Arvid Helminen, Markus Henttonen, Aapo Huhta, Wilma Hurskainen, Tiina Itkonen, Markus Jokela, Sanna Kaesmae, Elise-Anette Kokkonen, Olli Lähdesmäki, Niklas Meltio, Pekka Niittyvirta, Perttu Saksa, Asko Salmi, Maija Savolainen, Joonas Schwartzberg, Juuso Westerlund ja Antti Viitala.
Avoimeen Fotofinlandia 2014 -kilpailuun osallistui 430 kuvaajaa yhteensä 3514 kuvalla. 3–12 kuvan kokonaisuuksien aihe ja toteutustapa olivat vapaat. Kilpailun pääpalkinto rahoitetaan Kopiosto ry:n valokopiointikorvauksista kerätyillä varoilla.
Päätuomarin perustelu valinnalleen
Perttu Saksan tapa asetella ja valaista vanhoja pölyisiä, täytettyjä apinoita kameransa edessä on harvinaisen vakuuttava ja koskettava. Tällaiseen suoritukseen tarvitaan ankaraa kärsivällisyyttä, teknistä ammattitaitoa, ja erittäin herkkä ote.
Toiseksi: Saksan työ ei tietenkään olisi taiteellisesti kiinnostava ilman syvälle ulottuvaa konseptia:
Kuolleet heräävät henkiin upeissa vedoksissa, ja minä joudun kysymään Itseltäni, että enkö minäkin ole apina? Ja eiköhän tuo olento Pertun kuvassa osaa myös puhua? Jopa uskovainen kristitty voisi siirtyä Darwinismin leiriin tutkiessaan Saksan teoksia.
Me ihmiset olemme aina pelänneet kaikkea ulkomaailmalta tulevaa, ja siirtomaa-aikoina maapallon toiselta puolelta tulleet apinat edustivat silloin meille sellaista uhkaa. Myös tätä näkökulmaa – tiede- ja tutkimusalojen aiheuttamaa hämmennystä ja pelkoa – Saksa onnistuu kommunikoimaan vaikuttavasti.
Perttu Saksan kilpailutyön ripustus on sekin yksi finalistinäyttelyn parhaita: Kuvia on täsmälleen sen verran, mitä kerronta kaipaa. Kehystys ja asettelu ovat lähes moitteettomia.
Lopuksi: Vaikka omalle ”shortlistalleni” jäi loppuen lopuksi kuusi kokonaisuutta, niin Echo nousi kuitenkin selkeäksi voittajaksi. Yhden miehentuomaristo oli siis valinnassaan yksimielinen. Onnittelut!
Stefan Lindfors, Helsingissä 6. maaliskuuta 2014.